RSS

Sommarkrönikan del 3 av 6: Vad f-n är en känslighetsanalys!

Nu har du som entreprenör tagit in både en personalchef och en VD, allt är riggat för produktutveckling och sälj. Kanske kan till och med VDn få tillbaka några av de som gick och sa upp sig, helt orättfärdigt. Nä, föresten de är inte värda det. De har just missat det största som kunnat hända i deras liv. Det finns massor av talanger där ute, se bara på min VD och personalchef som kommer från stora fina företag.

Så kommer första styrelsemötet och innan det ber den nya VDn om ägardirektiven, du svarar artigt att det är göra som jag säger. Men VD står på sig och svarar artigt tillbaka, självklart men vad vill du då? Vadå vad jag vill, det fattar väl alla. Vi säljer våra produkter till vår marknad, det handlar bara om att sälja mer på fler marknader. Resten sköter jag. Nåväl, när styrelsemötet väl hålls så har du gjort en helt ny produkt som skall lanseras, prototypen är klar, första ordern finns, reklambroschyrerna finns till och med. Så du öppnare mötet som ordförande, grundare, entreprenör och allvetande. Du kommer till punkten med den fantastiska produkten, och har till och med en flaska Champagne med dig för att skåla för första ordern. VD säger du, hur har du tänkt dig att producera och leverera produkterna. Du undrar vad f-n han menar. VD svara att du måste ju ha räknat på det, en kassaflödesanalys och en känslighetsanalys på fabriken. Du svarar direkt, självklart det är redan gjort. Fler frågor. Du känner dig helt överlägsen i din entreprenöriella retorik. VD säger att du då gärna får visa pappren.
Läs mer nästa vecka i del 4 av sommarkrönikan att tillsätta en VD i ett entreprenörsföretag

PS. Alla namn och all fakta är påhittade men bygger på verkliga upplevelser DS.

Tags:

fredag, juli 10th, 2009 at 8:25 • EntrepreneurshipRSS 2.0 feed Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.