Det finns många sätt att arbeta med strategi, många skolor och framförallt mängder med erfranheter. Problemet är bara att det ofta inte får fästa, att uthållighet saknas eller att det rent av är omöjligt att implementera. För 2 år sedan publicerades in spännande artikel i Harvard Business Review som har kommit att förändra synen på strategival och definition av strategi, speciellt för tillväxtbolag. Artikeln heter “Can You Say What Your Strategy is”, publicerad av D. Collis och M. Rukstad och kan beställas på http://hbr.org/product/can-you-say-what-your-strategy-is/an/R0804E-PDF-ENG.

Iden bakom att finna din sweet spot är att identifiera dina “capabilites”, dvs din förmånga som är inbyggd i verksamheten. Detta matchas med kundens egentliga behov och den del som konkurrenterna inte erbjuder. Detta är din sweet spot. Den kommer per definition att krympa eller ändras och du måste aktivt arbeta med detta. Din sweet spot är sedan underlag för det klassiska Vision, Mission, Objectivs, Strategies.

När jag investerar i ett bolag och/eller går in i en styrelse är detta första lackmustestet jag gör och det har gett spännande underlag för att verkligen mejsla fram en fungerande vison, uppdrag och position som inte bara är flum utan som direkt kan omsättas och skapa värde dag 1.

Vid tangernterna,
Magnus

PS. Om du testar så bolla gärna med mig, det är alltid kul att få inspel. DS.

Share: